Antalya Belek Üniversitesi’nde Kalite Güvence Süreçlerine Dair Kapsamlı Toplantı Düzenlendi

  • Anasayfa
  • Antalya Belek Üniversitesi’nde Kalite Güvence Süreçlerine Dair Kapsamlı Toplantı Düzenlendi
First Photo

Antalya Belek Üniversitesi’nde Kalite Güvence Süreçlerine Dair Kapsamlı Toplantı Düzenlendi

Antalya Belek Üniversitesi’nde, yükseköğretimde kalite güvence süreçlerine dair 4 Temmuz’da kapsamlı bir toplantı düzenlendi. Toplantının ana gündem maddelerini Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından yürütülen süreçlerin üniversitenin eğitim, araştırma ve idari sistemlerine entegrasyonu oluşturdu. YÖKAK’ın, 2015 yılında YÖK’e bağlı bir birim olarak kurulduktan sonra 2017’de bağımsız bir kuruluş haline gelerek Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarına yönelik kalite değerlendirme süreçlerini yürüttüğü, bu kapsamda ulusal ve uluslararası kalite standartlarını esas alan değerlendirmeler gerçekleştirdiği vurgulandı. Üniversitenin, bu süreçlerde etkin bir yer alması için yapılması gereken adımlar değerlendirildi.

Toplantının ilk bölümünde Yükseköğretim Kalite Güvencesi Yönetmeliği’ne değinilerek, yönetmeliğin 2015 yılında yürürlüğe girdiği ve 2017 yılında yapılan düzenlemeyle YÖKAK’ın idari ve mali özerklik kazandığı ifade edildi. YÖKAK’ın kalite süreçlerini yapılandırmayı, kalite kültürünü yaygınlaştırmayı ve tüm paydaşlar arasında iş birliğine dayalı bir iletişim ağı oluşturmayı hedeflediği belirtildi. Kurumsal Dış Değerlendirme Programı ile kurumların hazırladığı Kurum İç Değerlendirme Raporları (KİDR) sürecin işleyişine dair önemli adımlar olarak değerlendirildi. Ayrıca, 2020 yılında başlatılan Kurumsal Akreditasyon Programı (KAP) ve İzleme Programı (İP) gibi yeni değerlendirme programlarının etkileri de ele alındı.

Kalite süreçlerinde paydaşların önemi ve sürecin etkin yönetimi ile ilgili bilgilendirmeler yapılırken, üniversitelerin kendi bünyelerinde oluşturdukları kalite komisyonlarının rolü tartışıldı. İç değerlendirme süreçlerinin bir parçası olan KİDR’lerin, üniversitelerin güçlü ve gelişime açık yönlerini belirleyerek kendi öz değerlendirme süreçlerine katkı sağladığı ifade edildi. Kurumların kendi iç değerlendirmelerinde güçlü yönlerin yanı sıra gelişmeye açık yönleri de tespit etmelerinin, YÖKAK tarafından yürütülen dış değerlendirme süreçlerinde destekleyici bir işlev üstlendiği aktarıldı. Beş yıl içerisinde en az bir kez üniversitelere yapılacak ziyaretlerin ve Değerlendirme Takımları tarafından hazırlanacak Kurumsal Geri Bildirim Raporları’nın (KGBR), kalite süreçlerinin üniversiteler genelinde tabana yayılması için kritik öneme sahip olduğu vurgulandı.

Toplantının sonraki oturumlarında, kalite politikalarına ilişkin kapsamlı bilgilendirmeler yapıldı. Özellikle liderlik, yönetişim, eğitim-öğretim, toplumsal katkı, araştırma ve geliştirme alanlarında kalite politikalarının kurum genelinde uygulanması gerektiği belirtildi. Üniversitelerin inovasyon ve girişimcilik alanlarındaki performanslarının kalite süreçlerine entegre edilmesi beklenmese de, bu alanların takip edilmesi ve izlenmesi gerekliliği üzerinde duruldu.

Toplantının son bölümünde stratejik planlama, GZTF analizi, KİDR hazırlama süreci ve akran değerlendirme uygulamaları hakkında bilgiler verildi. Stratejik planın temel göstergeleri arasında akademik personelin eğitim programlarına katılımı, akran değerlendirilmesi yapılan program sayısı, iş dünyasının mezunların yeterliliklerine ilişkin memnuniyeti ve sosyal sorumluluk projeleri gibi konuların yer aldığı belirtildi. Yükseköğretim kurumlarının belirli alanlarda kaliteyi artırmak için hedefledikleri performans göstergeleri hakkında ayrıntılı bilgilendirmeler yapıldı.

Toplantı sonunda, üniversite bünyesinde kalite güvence sisteminin içselleştirilmesi ve uygulamaların sürdürülebilirliğini sağlamak için iç ve dış paydaşların katılımı ile süreçlerin etkin bir şekilde yönetilmesi gerektiği ifade edildi. Paydaşların, kalite çalışmalarındaki yerini anlaması ve bu çalışmalara aktif katılım sağlamasının, üniversitenin hedeflerine ulaşmasında kritik bir öneme sahip olduğu vurgulandı.